Julkisten tilojen valaistus – Asiakaskokemusta ja älyä

Asiakaskokemus on kuuma puheenaihe eikä se pelkästään jää puheen tasolle. Useilla yrityksillä asiakaskokemus on osa strategiaa ja sen toteutukseen käytetään merkittäviä resursseja. Jos asiakaskokemus on monen yrityksen toiminnan keskiössä, voitaisiinko sen tehoa lisätä paremmalla valaistuksella?

Julkisten tilojen valaistus blogin artikkeli käsittelee asiaa valaistuksen näkökulmasta ja pohtii voisiko julkisten tilojen valaistus olla asia millä asiakaskokemukseen voidaan vaikuttaa. Omat opintoni palvelumuotoilusta innoitti tämän artikkelin kirjoittamiseen.

Asia on moniulotteinen ja suoria vastauksia on vaikea löytää. Enemmänkin asiassa on kyse oikeista kysymyksistä, logiikasta asiakaskokemuksen takana, asioista mitä olisi hyvä huomioida ja siitä mihin julkisten tilojen valaistus vaikuttaa.

Asiakaskokemuksella tarkoitetaan asiakkaan ostokokemusta ensikontaktista yritykseen ja aina siihen hetkeen, kun tuote tai palvelu on myyty. Kokemus jatkuu tuotteen tai palvelun käytöllä, tuki toiminnoilla, mahdollisilla takuuasioilla ja jälkimarkkinoinnilla. Kyse on siis koko ketjusta, missä pienten yksityiskohtien arvo monesti ratkaisee minkälainen kokemus asiakkaalle jää. Valaistus on yksi näistä pienistä yksityiskohdista.

 

Julkisten tilojen valaistus ja miten se vaikuttaa asiakaskokemukseen?

Helpoimpia kohteita arvioida vaikutuksista ovat myymälät. Hyvässä myymälässä on paljon valoa ja erillisiä hyllyjä on korostettu kohdevaloilla. Valaistus on suunniteltu niin, ettei se häikäise mistään kulmasta katsottuna. Kyse on pienistä yksityiskohdista ja kun nämä ovat kunnossa asiaan ei kiinnitä huomiota. Mikäli julkisten tilojen valaistus ei ole kunnossa, siihen kiinnittää huomiota. Vaikket sitä suoranaisesti huomaisi voi sinusta silti tuntua esimerkiksi siltä, että tilassa on epämiellyttävää olla. Häikäisy voi aiheuttaa päänsärkyä. Nämä asiat voi johtaa siihen ette halua kyseissä tilassa käydä. Esimerkki on yksinkertaistettu mutta logiikka asiakaskokemuksesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä toimiva. Pienet asiat monesti ratkaisevat.

 

Kävellessäsi missä tahansa Prismassa, joka puolella on tasainen valaistus ja valoteho on korkea. Yksittäisiä hyllyjä korostetaan kohdevalaistuksella ja niitä tuodaan paremmin esille. Rikkinäisiä valaisia tai valonlähteitä näkee harvoin. Myymälässä ainakin omasta näkökulmasta katsottuna on miellyttävää asioida.

Omiin kokemuksiini pohjautuen, olen vieraillut useammalla paikkakunnalla Citymarketeissa ja näissä valitettavan usein olen törmännyt heikkotasoiseen valaistukseen. Jopa valonväri näissä myymälöissä ovat ajoittain lämpimän keltaista 3000k värisävyä joka on omiaan luomaan tunkkaista tunnelmaa.  

 

Raikas myymälä on lähes aina valaistus valkoisella valolla. Poikkeuksena voidaan pitää erityiskohteita, kuten käsityöliikkeitä jossa esimerkiksi puuta ja nahkaa valaistaan mieluummin lämpimällä värisävyllä joka korostaa materiaalin luonnetta paremmin.

Tarkoitus ei ole nostaa tai painaa alas kumpaakaan kauppaketjua. Tehdä vain huomioita siitä miltä asiat asiakkaan näkökulmasta näyttävät. Alan ammattilaisena julkisten tilojen valaistus on huomioni kohteena aika useasti ja teenkin siitä havaintoja keskivertoa tarkemmin. Valaistus on kiistatta osa asiakaskokemusta.

 

Julkisten tilojen valaistus odotuslaiturilla Lahden matkakeskuksessa.

 Julkisten tilojen valaisimet.jpg

 

Julkisten tilojen valaistus koskettaa luonnollisesti muitakin tiloja kuin myymälöitä. Valoram oli toteuttamassa vuonna 2016 – 2017 Lahden uuden matkakeskuksen odotuslaiturin ja palvelupisteen tiskien valaistusta.

 

Odotuslaiturin katon alle asennettiin yhteensä 500m LED nauhaa, joiden valo tulee rei´itetystä katosta läpi valaisten tasaisesti koko odotuslaiturin. Laituri on hyvin valaistus ja pimeällä, siellä linja-autoa odottaessasi, tunnet olosi paljon turvallisemmaksi kuin jos paikka olisi hämärä. Pelkkä hämäryys ei ainoa tekijä. Valaistus, joka on osittain rikki tai nuhjuinen, vaikuttaa myös asiaan. Kohdetta voidaan pitää myös muotoilullisesti hienona joka lisää miellyttävyyden tuntua tilassa ollessa. Mikäli julkisen tilojen valaistus ulkotiloissa ei ole kunnossa, mikään kohde ei näytä oikeastaan yhtään miltään hämärän tai pimeän aikaan.

 

Julkisten tilojen valaistus Lahden matkakeskuksen asiakaspalvelupisteessä.

Julkisten tilojen valaistus 1.jpgJulkisten tilojen valaisimet 1.jpg

 

Minkälaisia vaikutuksia odotusaulojen ja palvelupisteiden valaistuksella on asiakaskokemukseen? Periaatteessa näissä tiloissa on hyvin samantapaiset tarpeet kuin myymälöissäkin. Valaistus ei saa aiheuttaa tilaan häikäisyä, jotta tilassa on miellyttävää olla. Tämä on julkisten tilojen valaistuksen suunnittelun peruslähtökohtia ja jokainen asiansa osaava valaistussuunnittelija tämän ymmärtää. Mutta voitaisiinko valaistuksella esimerkiksi tukea asiakkaan brändiä? Mikäli valaistusta sovitetaan asiakkaan brändin väreihin, tulisi luonnollisesti ottaa huomioon tilan käytettävyys. Värien käyttö on suotavaa mutta saadaanko tällä mitään lisäarvoa aikaiseksi? Tähän on vaikea ottaa suoraan kantaa, sillä voi mahdollisesti olla pieni vaikutus brändin muistettavuuteen.

 

Julkiset tilat ja älykäs valaistus?

Valaistuksen maailmassa älykkäistä valaistusratkaisuista puhutaan myös paljon. Käytännön sovelluksia ja toteutuksia on olemassa jo jonkin verran. Suurempien investointien esteenä on edelleen kustannukset, mitä enemmän älyä sitä enemmän hintaa. Julkisten tilojen valaistusten energiakustannukset voivat olla kohtuullisen suuria korkeiden käyttötuntimäärien vuoksi ja älyllä olisi saatava merkittävästi lisää kustannussäästöä perinteisempiin ratkaisuihin verrattuna. Vaikka valaistuksen kustannuksista suurin osa tuleekin vasta investoinnin jälkeen, voi silti olla vaikeaa perustella miksi julkisten tilojen valaistus kannattaisi toteuttaa älykkään valaistuksen tekniikalla?

 

Yksinkertaisin sovellusalue on vuorokauden mukaan vaihtuva valonväri. Aamulla valaistuksen valonväri jäljittelee päivänvaloa ja on tasoltaan kirkkaampi. Mitä pidemmälle päivä etenee, alkaa valaistuksen taso hieman tippua ja väritys vaihtuu lämpimämpään. Pimeinä aikoina suomessa tarvitsemme valoa, jotta melatoniinin tuotanto loppuisi aamuisin ja tuntisimme olomme virkeäksi. Ja vastaavasti iltaa kohden kehon melatoniinin tuotannon olisi hyvä nousta, jotta saisimme paremmin unta. Valaistuksen merkitys tässä on merkittävä. Julkisten tilojen valaistus ohjelmoituna päivärytmeihin on yksi sovellusalueista ja ehkäpä niitä selkeimpiä ja yksinkertaisimpia.

 

Julkisten tilojen valaisimissa saattaa löytyä jo tekniikkaa itsessään missä kaikki ohjelmointi tapahtuu mobiililaitteilla ja valaisimet ovat kytketty Wifi verkkoon. Ohjelmointi tapahtuu kellon mukaan, julkisten tilojen valaisimet voidaan säätää toimimaan ryhmissä tila kohtaisesti sekä kellon mukaan tapahtuvan ohjelmoinnin lisäksi läsnäoloa havaitsevilla tunnistimilla. Tästä voidaan jo muodostaa mielenkiintoinen kokonaisuus, jolla pyritään vaikuttamaan ihmisten vireystilaan ja viihtyvyyteen samalla parantaen energiatehokkuutta.

 

Älykäs valaistus, julkisten tilojen valaistus yhdistettynä asiakaskokemukseen, tulevaisuudessa tältä sektorilta voi löytyä mielenkiintoisia mahdollisuuksia erottua valaistuspalveluilla.

 

Yhteenveto

Asiakaskokemuksen ympärillä pyörivä keskustelu johon julkisten tilojen valaistus yhdistyy, on mielestäni mielenkiintoinen ja huomionarvoinen asia. Koska asiakaskokemuksessa pienillä asioilla ja yksityiskohdilla on merkitystä, on siinä myös huomioitava valaistus. Tämä kuvastaa mielestäni hyvin muuttuvia työmarkkinoita ja niiden haasteellisuutta. Valaistussuunnittelija joutuu jatkossa ottamaan työssään enemmän huomiota liiketoimintaan ja tämä saattaa mahdollisesti tulla vaatimaan esimerkiksi palvelumuotoilun osaamista suunnittelijoilta.

 

Toivottavasti julkisten tilojen valaistus blogin sisältö herätti jotain ajatuksia sinussa. Kirjoitan julkisten tilojen valaistuksesta ja asiakaskokemuksesta lisää tänä vuonna, aihepiiri vaatii vain lisää asiakastyöskentelyä aiheen parissa ja omia opintoja palvelumuotoilun puolella.