Uuden valon aikakausi

Valaistusala on voimakkaasti kasvava ja kehittyvä ala, mutta se ei vedä puoleensa startup-yrittäjiä kuten peliteollisuus tai it-sovelluskehitys. Yleisön mielenkiinto tuntuu keskittyvän energiansäästölamppuihin ja designvalaisimiin.

Valaistusala on kuitenkin suuressa murroksessa, jota jokaisen yrityksen ja kuluttajan kannattaa tarkkailla monipuolisesti. Alan yrittäjänä pyrin tässä blogissa kertomaan, mistä on kyse. Tervetuloa lukemaan.


Sähkö- ja valaistusalan kehitys oli vuosikymmeniä lähes seisahtuneessa tilassa, mutta nyt on alkamassa uuden valon aikakausi. Tuon valon nimi on LED.

 

Tänä vuonna LED on noussut uutisaiheeksi jopa huippujalkapallon yhteydessä, kun Englannin Valioliigan Chelsea repi kotistadioniltaan Stamford Bridgeltä vanhat valot pois ja asennutti tilalle LED-valaisimet. Valaisimet toimittanut Philips ylpeili tiedotteessaan, että Chelsea on ensimmäinen LED-valoista kotikentällään nauttiva jalkapallon huippuseura.

 

Suomessa LED-osaaminen on huipputasolla. TEKES-rahoitusten siivittämänä maahamme on muodostunut lukuisia yrityksiä, jotka kehittävät omia tuotteitaan valaisinmarkkinoille. Valaisimien komponentit tulevat yleensä ulkomailta, mutta kokoonpanemisessa kotimaisella huippuosaamisella on käyttöä. Tasainen valonjako ja energiatehokkuus edellyttävät osaavaa suunnittelua.

 

Suurimmat valaistusbrändit ja isoimmat toimijat ovat aktiivisesti liikkeellä kansainvälisillä LED-markkinoilla. Suomi ei ole jäljessä, globaaleilla markkinoilla on vain lähes mahdotonta kilpailla miljardikoneistoja vastaan. Aasian teollisuuskaan ei ole jäänyt jälkeen. LED-tuotteiden tuontiin erikoistuneita yrityksiä perustetaan kovaa vauhtia.

 

Suomessa on käynnissä todellinen LED-buumi. Uusien, energiankulutusta merkittävästi laskevien tuotteiden kauppa on käynyt kuumana, mutta ongelmiakin on. Markkinoille on ilmaantunut huipputuotteiden ohella heikkoa laatua, eivätkä tuotelupaukset ole pitäneet paikkaansa. Riittämätön valoteho ja liioiteltu tuotteiden käyttöikä saavat aikaan hämmennystä, minkä seurauksena markkinoille syntyy paljon epäluottamusta. Se on sääli, sillä edistyksellinen valaisintekniikka ei kaipaisi tarpeettomia jarrutuksia.

 

Ei energiasäästölamppujenkaan sisäänajo mennyt heti ihan putkeen. Kuluttajat närkästyivät lamppujen hitaasta syttymisestä ja himmeästä valosta. Nyt markkinoilla on parempia energiasäästölamppuja, mutta maine jäi osittain elämään. Ledillä on samanlaisia kasvukipuja voitettavanaan.

Kuka on seuraava Edison? Suomalaisilla valaisinyrityksillä on melko paljon omia patentteja, mutta kansainvälistä supermenestyjää meillä ei ole – vielä. Se, joka tekee ledillä läpimurron, voi olla tulevaisuuden iso nimi.